PERSBERICHT Een nieuw interieur met dezelfde sfeer – hotel-restaurant Nobel, Ameland

Een nieuw interieur met dezelfde sfeer – hotel-restaurant Nobel, Ameland

Amsterdam, 15 maart 2018 : Een bekend bruin café en restaurant vernieuwen maar wel de ziel ervan bewaren; die uitdagende opdracht kreeg ESTIDA van Hotel-Restaurant Nobel op Ameland. Met kleur en materialen ontstond de gewenste eenheid, met bijzondere details en alle aandacht voor het Nobeltje bleef de kenmerkende sfeer en dankzij het nieuwe interieurconcept komen de bezoekers en hotelgasten vaker terug of blijven ‘hangen’ om ook te dineren en borrelen in de authentieke ruimtes van deze horecagelegenheid.

Verfrissen en meer eenheid

Nobel op Ameland is een hotel-restaurant met een bruin café dat veel vaste gasten kent. Toch wilde eigenaar Barend Nobel de zaak verfrissen met meer eenheid in de gehele zaak. “Nobel is een instituut hier en veel gasten waren dan ook huiverig over de geplande interieurveranderingen. Maar het was tijd voor vernieuwing waarbij de sfeer wel behouden moest blijven. En dat is ESTIDA gelukt, de klanten zijn heel erg enthousiast!”

Perfect verlopen van concept tot en met uitvoering

Barend Nobel had zelf al met zijn vaste architect Joris de Wit van agNOVA, ideeën voor een nieuw interieur op papier gezet. Vervolgens werd ESTIDA Interior Design en Concept Development voorgesteld als de interieurarchitect om dit tot een compleet concept uit te werken en uit te voeren. “En dat is perfect gegaan; van idee en concept tot en met uitvoering liep alles heel vlot.”

Aangename plek

Het hotel heeft een restaurant met daaraan een café en een serre. Elke ruimte moet op elk moment van de dag gebruikt kunnen worden; van ontbijt tot diner en een late borrel dus. Om die reden is de serre aangepakt met een grote lampwand, frisse stoffering en planten in een stalen luifel die doorloopt tot in het restaurant. Zo werd deze ruimte lichter en een aangename plek om te ontbijten of te lunchen.

Velours met gestikt patroon van stalen lampwand

Het restaurant zelf bevindt zich tussen de serre en het café. Het hout uit het café komt terug in het restaurant waarvoor ESTIDA een bijpassende lambrisering heeft gemaakt. Ook is de velours stoffering van de lange ‘slingerbank’ in het patroon gestikt van het staal op de lampwand in de serre. De tafels zijn voorzien van vaste, koperen booglampen om een natuurlijke scheiding tussen bar en restaurant te creëren. En de bar in het restaurant is passend bij de lange bank en de lambrisering gemaakt met eikenhout in mansion weave.

Speciale drankkasten voor het Nobeltje als natuurlijke afscheiding

Het Nobeltje van Ameland is een bekend waddenlikeur. Door speciaal ontworpen drankkasten krijgt dit drankje alle gewenste exposure terwijl ze gelijktijdig een intiem zitje creëren rond de haard. Deze loungeruimte is met veel authentieke accessoires verder ingericht zoals de Friese staartklok en foto’s uit het familiearchief. Deze benadrukken bovendien de familiegeschiedenis van de zaak en de link met het Nobeltje.

100 jaar oude Friese staartklok

“De samenwerking verliep vanaf het begin goed. De verbouwing werd gedaan door een bouwteam van ESTIDA met mensen van het eiland. Het waren allemaal vakmensen die met plezier werkten. De club van ESTIDA sliep hier en sommigen gingen zelfs voor het hele team koken!” Ook over het eindresultaat is Barend meer dan tevreden: “Ik heb ze best wel de vrije hand gegeven maar was heel blij om te zien dat ze de belangrijke details hebben behouden. Zoals de stamtafel maar ook de 100 jaar oude Friese staartklok. En het drankje, het Nobeltje, wordt nu heel mooi gepresenteerd.”

Topkwaliteit

“Bij Nobel hoort topkwaliteit en met ESTIDA hebben we mensen in huis gehaald die lieten zien dat ze er echt kijk op hebben. Dit vernieuwde interieurconcept maakt de zaak heel toegankelijk; mensen komen na de lunch hier terug voor het diner en hotelgasten blijven niet alleen borrelen, ze komen hier ook dineren.” Barend is heel tevreden met het resultaat: “ESTIDA heeft het echt top gedaan!”

ESTIDA is een onafhankelijk bureau dat bedrijfsconcepten, totaalinterieurs en interieuronderdelen voor de horeca ontwikkelt, realiseert en produceert. Voor meer informatie of voorbeelden kijkt u op www.estida.nl.

Hotel-Restaurant Nobel

Barend Nobel