Persbericht: Jopen proeflokaal gerealiseerd door ESTIDA

PERSBERICHT:  ESTIDA REALISEERT JOPEN PROEFLOKAAL

Amsterdam 24 november 2014:

Op 11 november 2014 is in Haarlem het Jopen Proeflokaal Waarderpolder geopend. Na de prijswinnende Jopenkerk in Haarlem is het Jopen Proeflokaal Waarderpolder het tweede project van Jopen dat door ontwerpbureau ESTIDA is gerealiseerd.

Estida-jopen-waardepolder-entreeHet Jopen Proeflokaal Waarderpolder bevindt zich in de nieuwe bierproductiehal op het voormalig Connexxionterrein in Haarlem. Bezoekers aan de brouwerij kunnen hier deelnemen aan een rondleiding en een proeverij. Voor het ontwerp en de uitvoering van deze nieuwe locatie van de Jopenbrouwerij heeft Jopen BV weer gekozen voor ESTIDA interior design & concept development als partner. ‘Voor de inrichting van de brouwerij kwamen we na het bespreken van mogelijke alternatieven uiteindelijk toch weer bij ESTIDA uit. ESTIDA weet ons altijd te verrassen met mooie ontwerpen en creatieve, slimme oplossingen’, aldus Michel Ordeman, directeur van Jopen B.V..

Bedrijfsleider Barry de Haan vult aan: ‘In ons nieuwe proeflokaal heeft ESTIDA een unieke mobiele bar gecreëerd die multifunctioneel inzetbaar is. Hierdoor heeft de ruimte extra vierkante meters horeca omzet. Bovendien is de bar een enorme eyecatcher dankzij de glazen koeling waaruit direct getapt kan worden en door de container met ons logo die daarboven is geplaatst. Het werk van ESTIDA heeft een wow-effect, en dat zoeken we’. De officiële opening van het pand werd verricht door de Burgemeester van Haarlem Bernt Schneiders, die de Jopenkerk roemde als de meest succesvolle horeca onderneming in Haarlem.

Uitgangspunt van art director Michel Ruijgrok van ESTIDA voor de inrichting van het pand in de Waarderpolder was de link met de Jopenkerk in Haarlem, onlangs verkozen tot het mooiste gebouw in de Haarlemse binnenstad. De nieuwe brouwerij diende een eigen, meer industriële identiteit te hebben maar herkenbaar te blijven als onderdeel van de Jopen groep. Rondom het proeflokaal dat zich op de eerste etage van de brouwerij bevindt, is daarom een galerij aangebracht die de bezoeker zicht op de gehele brouwerij biedt. In het proeflokaal zelf is gekozen voor het herhalen van een aantal typische elementen uit het interieur van de Jopenkerk; de rode verlichting bij de bar en een zitruimte waarin het tapijt is doorgetrokken naar de wanden en het plafond.

Centraal in het proeflokaal hangt de bar met een staalconstructie en een massief houten boomstam blad. In de aan het plafond bevestigde H- profielen zitten loopkatten, waaraan een stalen frame van kokerprofielen is bevestigd met daarin het blad. De bar is naar voren of naar achteren te schuiven. Hierdoor kan de functie van de bar naar behoefte worden aangepast; een klein gezelschap aan één zijde van de bar of een groot gezelschap rondom de bar. De tapinstallatie bij de bar is geplaatst achter glazen deuren, passend bij de functie van een proeflokaal en met een gastvrije uitstraling dankzij de rode verlichting. De toilet unit is onopvallend weggewerkt achter een container boven de bar, die de industriële look verder versterkt.

estida_Jopen-Waarderpolder-Hangende-Bar-1estida_Jopen-Waarderpolder-Interieur-Overzicht

Jopen Proeflokaal WaarderpolderContactpersoon; Barry de Haan

Emrikweg 21