Persbericht: HOTEL DIE PORT VAN CLEVE SLAAT NIEUWE WEG IN MET ESTIDA

PERSBERICHT   HOTEL DIE PORT VAN CLEVE SLAAT NIEUWE WEG IN MET ESTIDA

Amsterdam 23 maart 2015: op woensdag 25 maart a.s. opent historisch Hotel Die Port van Cleve in het centrum van Amsterdam officieel de deuren van Grand-Café Brasserie Maximiliaan. De Brasserie, gelegen aan de Nieuwezijds Voorburgwal, kreeg van interieur ontwerpbureau ESTIDA een nieuwe inrichting met internationale allure.

estida-maximiliaan-Amsterdam-entreeDirector of Operations van Hotel Die Port van Cleve Koos van Geest, die in het verleden vaker met ESTIDA heeft samengewerkt, was verantwoordelijk voor de verbouwing. ‘Aan het hotel was al enige tijd niets meer gedaan. Toen er groen licht was voor een verbouwing, heb ik vanwege mijn goede ervaring in het verleden direct contact gezocht met ESTIDA. Hun expertise op het gebied van horeca inrichting zorgt ervoor dat de interieurs die zij maken, kloppen. ESTIDA maakt niet alleen mooie ontwerpen, hun ervaring met en kennis van de juiste materialen maakt dat hun concepten altijd succesvol zijn in de praktijk.’

De in het monumentale pand gevestigde Grand-Café Brasserie Maximiliaan, voorheen Brasserie De Poort, kreeg een nieuw interieur, passend bij het internationale en authentieke karakter van de locatie en het mondaine publiek in het Amsterdamse hotel. In de ruimte, die ook als ontbijtzaal gebruikt wordt, werd het ontbijtbuffet uit het midden van de zaal verwijderd. Hierdoor kreeg deze ruimte niet alleen een open uitstraling, maar is er ook goed zicht van binnen naar buiten, de stad in, en andersom. Het kleurgebruik, waarin oranje- bruin- en bronstinten de boventoon voeren, zorgt voor een voor een warme uitstraling met een typisch Nederlands accent. Het buffet herrees in een nis van het restaurant waar het qua routing veel gunstiger ligt. Dankzij de blauwe tegels en het verhoogde plafond is deze hoek achterin het restaurant bovendien een eyecatcher geworden.

Van Geest voegt toe: ‘Een andere slimme oplossing van ESTIDA was het plaatsen van ronde banken om daarmee een zitplaats voor 6 personen te creëren. Ze bevinden zich aan de zijkant van de Brasserie, tussen de ingang en het buffet in. Normaal is dat een plek waar mensen niet graag zitten, maar nu zijn deze zitjes als eerste bezet.’

Het lager gelegen gedeelte van Maximiliaan, met een eigen ingang vanaf de straat, is ingericht met zitplaatsen aan het raam, een grote leestafel in het midden en een lange bank tegen de achterwand. Vanwege de ligging aan de drukke weg, de hoogte van de rug van de bank en de bekleding springt dit gedeelte van de Brasserie bij het passerende publiek goed in het oog. Ook de oud Nederlandse bar ‘De Blauwe Parade’ onderging door een eenvoudige bewerking een metamorfose. Het plafond werd blauw geschilderd, wat een verfrissende impuls geeft aan de historische Delfts Blauwe tegelfresco rondom de bar.

estida-maximiliaan-Amsterdam-vloerestida-maximiliaan-Amsterdam-bank

Grand-Café Brasserie MaximiliaanContactpersoon; Koos van Geest

020-714 2000

Nieuwezijds Voorburgwal 176-180